روانشناسی

سبک مشاوره و درمان گروهی در موسسه “کارناب” چگونه است؟

این دورهء گروهی دعوتی ست تا باورهای خود را در مورد داستان زندگی تان گسترش دهید و به شما اعتماد به نفس می دهد تا از بسیاری از کارهایی که فکر می کردید باید انجام دهید، دست بردارید و بسیاری از کارهایی که شهامت انجامش را نداشته اید را آغاز کنید.

برای رزرو وقت جهت مشاوره کاری با ما تماس بگیرید

این دوره خلاصه ای از ۱۵ سال مطالعات بین رشته ای بر اساس هزاره‌های خرد باستانی، روانشناسی، آخرین تحقیقات علوم اجتماعی و پیشرفت‌هایی در زمینه‌های جدیدی مانند علوم اعصاب برای توسعه یک رویکرد یکپارچه نگر طراحی شده است.  به گونه‌ای  که از نظر چالشی برای ارتقای بازی زندگی مان راهگشا و تحرک آمیز باشد و در نتیجه، رویکردی برای رشد شتابان و متحول کننده ارائه می دهد که برای زمانه ما مناسب است.

زمانه ای که هر یک از ما را برای جستجوی واقعی خود فرا می خوانند تا به دیگرانی بپیوندیم که همین کار را انجام می دهند.

اساس این دوره بر مبنای رویکردی ذهن آگاهانه، تجربی و یکپارچه ست که به افراد کمک می‌کند تا با استفاده از داستان‌های خود تغییرات واقعی را در زمان واقعی ایجاد کنند. آنها را قادر می سازد تا به اصلِ موضوعِ خود برسند و از آستانه بعدی در مراحل رشدی خود عبور کنند و فکرمان را در مورد اینکه چگونه می‌توانیم به بهبود روایت‌های شکسته‌ای که ما را از هم جدا می‌کنند فکر کنیم و در کنار یکدیگر روایت‌های جدیدی خلق کنیم که ما را غنی تر از قبل میکنند و در نتیجه زندگی خود را کاملتر کنند.

روانشناسی سازمانی در کارناب تنها با یک تماس

مشاوره و درمان گروهی چیست؟

مشاوره و درمان گروهی شکلی از درمان و آموزش است که در آن درمانگر با گروه کوچکی از افراد که مسائل، نگرانی ها یا اهداف مشابهی دارند کار می کند. این گروه معمولاً به طور منظم، اغلب به صورت هفتگی،  جلسه تشکیل می‌دهند و درمانگر بحث ها و فعالیت‌هایی را که برای ارتقا و بهبود رشد فردی در ابعاد مختلف مانند روابط عاطفی یا کاری، سلامت روان و… برای هر یک از اعضای گروه طراحی شده اند، تسهیل می کند. در مشاوره گروهی افراد می توانند از یکدیگر حمایت کنند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر یاد بگیرند.

 گروه می‌تواند حس تعلق ایجاد کند و اعضا می‌توانند به یکدیگر بازخورد بدهند و باعث انگیزه یک دیگر شوند.

 مشاوره گروهی بسته به نیازهای گروه و اهداف درمان می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برخی از گروه‌ها ساختارمند، با تمرکز و برنامه درسی خاص هستند، در حالی که گروه‌های دیگر بازتر هستند و امکان بحث آزادتر را فراهم می‌کنند. مشاوره گروهی همچنین می تواند در محیط های مختلف مانند حضوری، آنلاین یا در بیمارستان یا کلینیک ارائه شود.

سایر خدمات کارناب: طراحی مسیر شغلی

تفاوت مشاوره و درمان فردی و گروهی چیست؟

تفاوت اصلی مشاوره فردی با مشاوره گروهی در تعداد افرادی که در فرآیند درمانی شرکت دارند

 و نحوه برگزاری دوره هست.

در مشاوره فردی، درمانگر هر بار با یک مراجع یا زوج و خانواده کار می‌کند، در حالی که در مشاوره گروهی، درمانگر با گروه کوچکی از افراد که نگرانی ها یا مسائل مشابهی دارند کار می کند.

 مشاوره فردی محیطی انفرادی را فراهم می کند که در آن درمانگر می تواند تنها بر نیازها، اهداف و نگرانی های فرد مراجعه کننده تمرکز کند.

 مشاوره فردی اغلب برای افرادی توصیه می شود که ترجیح می دهند به تنهایی کار کنند، مسائل بسیار شخصی یا حساس دارند، یا نیاز به درمان شدیدتر یا تخصصی دارند.

 از سوی دیگر، مشاوره گروهی یک محیط حمایتی و مشارکتی را فراهم می کند که افراد می توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، از یکدیگر حمایت کنند و از یکدیگر بیاموزند. حضور در فرایند گروه، می تواند نوعی از احساس تعلقی را ایجاد کند که در هیچ موقعیت دیگری به این شکل تجربه نخواهد شد.  

مشاوره گروهی همچنین می تواند فضای امن و بدون قضاوت را برای افراد فراهم کند تا مهارت های اجتماعی، ارتباطات و تکنیک های حل مسئله را تمرین کنند البته این فضا در مشاوره فردی توسط شخص مشاور هم اتفاق خواهد افتاد اما جنس شان متفاوت است.

هم مشاوره فردی و هم مشاوره گروهی مزایای منحصر به فرد خود را دارند و انتخاب بین این دو به نیازها، ترجیحات و اهداف فرد بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است از ترکیب درمان فردی و گروهی بهره ببرند.

بذارید برا ی روشن شدن موضوع مثالی هم بزنیم،

تصور کنید که در کلینیکی هستید که دارای دو تا در هست و شما میتونید وارد  هر اتاقی که خواستید  بشید،  هر کدوم از این اتاق ها ویژگی خاص خودش رو داره .

در  یک اتاق فقط درمانگر هست که شما میتونید به تنهایی شروع به صحبت کنید.

در عین حال اتاق کناری مشاور هست ، شما هم هستید با چند نفر از آدم های دیگه که در ابتدا آشناییتی  با اونها ندارید اما دغدغه همه تون مشترکه و قراره از خودتون بگید و در عین حال وارد تجربه زیسته بقیه بشید .

انتخاب با شماست.

اهداف اصلی برگزاری دوره توسعه گروهی و آموزش مسیر شغلی چیست ؟

درهمین  لحظه که درحال خوندن این متن هستید تجربه چند سال رو همراه خودتون دارید ؟

این تجربه توی چه بافت و محیطی به دست اومده؟

نکته قابل توجه در دوره توسعه گروهی اینه که شما وارد تجربه زیسته و دانش علمی و عملی افرادی میشید که در بافت و شرایط مختلفی  زیست کردند.

یک عده از چالش هاشون میگن و راه حل‌های معیوبی که به کار بردن،

یک عده از بن بست ها و درهای بسته میگن و یک سری از موفقیت های لا به لای شکست ها .

همه اینها رو که جمع کنیم مجهز میشیم به سیستمی برای پیشگیری از چالش های بزرگ‌تر .

از پیشگیری که بگذریم وارد رشد و توسعه مهارت‌‌ها میشیم و این یعنی کمک به ارتقای زندگی فردی و زندگی شغلی.

شرکت در جلسات مشاوره و درمان گروهی چه مزایایی دارد ؟

سوال مهمی که نیاز به پاسخ شما رو داره اینه که، احساس شما از بودن در همچین جمعی  چیست؟

بودن در فضای امنی که امکان صحبت بیشتر از خودمون رو فراهم می‌کنه ، به صورتی که با وجود دغدغه مشترک کمتر احساس تنهایی می‌کنیم.

متوجه میشیم این تنها ما نیستیم که در این شرایط قرار داره و از نوع بودن هریک از اعضا توی اون شرایط یاد میگیریم.

در عین حال برخی از  مزایایی که شرکت در جلسات مشاوره و درمان گروهی می تواند داشته باشد، در زیر براتون نوشته شده:

  1. حمایت:مشاوره گروهی یک محیط حمایتی را ارائه می دهد که در آن افراد می توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، یکدیگر را تشویق کنند و از دیگرانی که در چالش های مشابهی هستند حمایت دریافت کنند.
  2. بازخورد: در یک محیط گروهی، اعضا می توانند به یکدیگر بازخورد و بینش ارائه دهند و به یکدیگر کمک کنند تا دیدگاه ها و بینش جدیدی در مورد مسائل خود به دست آورند.

3.اجتماعی شدن: مشاوره گروهی می تواند فرصتی را برای افراد فراهم کند تا مهارت های اجتماعی را تمرین کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند، که می تواند به ویژه برای افرادی که با اضطراب اجتماعی یا انزوا دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد.

  1. یادگیری مشترک: شرکت کنندگان در مشاوره گروهی می توانند از تجربیات و بینش های یکدیگر بیاموزند، مهارت های جدید حل مسئله به دست آورند .

5.مقرون به صرفه: مشاوره گروهی اغلب مقرون به صرفه تر از درمان انفرادی است و آن را برای برخی افراد در دسترس و مقرون به صرفه تر می کند.

  1. تنوع: مشاوره گروهی شامل افراد با پیشینه ها، فرهنگ ها و تجربیات مختلف است که می تواند طیف متنوعی از دیدگاه ها و بینش ها را ارائه دهد.

7.توانمندسازی: عضویت در یک گروه می تواند به افراد کمک کند کمتر احساس تنهایی کنند و درعین حال می تواند به انعطاف پذیری و رفاه عاطفی بیشتر کمک کند. مشاوره گروهی می تواند به ویژه برای افرادی که با مسائلی مانند روابط بین فردی، اضطراب اجتماعی، افسردگی، غم و اندوه و اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، موثر باشد. با این حال، مشاوره گروهی ممکن است بهترین گزینه برای همه نباشد، و مهم است که در مورد گزینه های درمانی با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا مشاوره گروهی رویکرد مناسبی برای شما است یا خیر.

چگونه در محیط کار مهارت‌های توسعه فردی و گروهی را تقویت کنیم؟

بهبود عملکرد کارکنان در محیط کار و ایجاد تیم‌های قوی از جمله دغدغه‌های روز بسیاری از سازمان هاست .

پس اگر مدیر یک سازمان یا مسئول منابع انسانی یک مجموعه هستید ،

لازمه چند تا سوال رو از خودتون بپرسید ؛

اینکه کارکنان شما چقدر فرصت شرکت در جلسات آموزشی و کنفرانس های مرتبط را دارند و چقدر برای رشد فردی خود وقت میذارن؟

لازمه که ارزش یادگیری در محیط کار تبدیل به فرهنگ بشه؟

برای اجرایی شدن این فرایند نقش شما و تشویق‌هاتون برای ایجاد و حفظ انگیزه کمک کنندست.

در عین حال لازم است که کارکنان را تشویق کنید تعامل با دیگر کارکنان را از طریق ارائه بازخورد نسبت به فعالیت های هم داشته باشند و حتی پروژه‌های مشترک داشته باشن و بتونن باهم کار کنن و فرصت همکاری متقابل فراهم بشه .

در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می تواند در توسعه این مهارت ها موثر باشد:

1.ارائه برنامه‌های آموزشی

به کارکنان فرصت هایی برای شرکت در جلسات آموزشی، کارگاه ها یا کنفرانس هایی که بر توسعه مهارت های خاص مانند ارتباطات، رهبری، مدیریت زمان، یا حل تعارض تمرکز دارند، ارائه دهید.

این برنامه ها می توانند به کارکنان کمک کنند تا مهارت‌های فردی خود را بهبود بخشند و همچنین فرصت‌هایی را برای یادگیری و همکاری گروهی فراهم کنند.

  1. تشویق به بازخورد و تأمل؛

کارکنان را تشویق کنید تا از همکاران و مدیران خود بازخورد بگیرند و در مورد عملکرد خود تأمل کنند، این می تواند به کارکنان کمک کند تا زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند و ذهنیتی مبتنی بر رشد ایجاد کنند که برای یادگیری و توسعه مستمر ارزش قائل است.

  1. فرهنگ یادگیری را تقویت کنید؛

فرهنگی در محل کار ایجاد کنید که برای یادگیری و توسعه ارزش قائل است و کارکنان را تشویق می‌کند تا دانش و تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

این را می توان از طریق جلسات منظم تیم، برنامه های مربیگری یا جلسات اشتراک دانش انجام داد.

  1. فرصت‌هایی برای همکاری فراهم کنید؛

 کارکنان را تشویق کنید تا روی پروژه ها با هم کار کنند و فرصت‌هایی برای همکاری متقابل فراهم کنید.

 این می تواند به ایجاد تیم های قوی تر و توسعه مهارت‌های ارتباطی و همکاری کمک کند.

  1. پیشرفت را ببینید و به آن پاداش دهید؛

تلاش کارکنانی را که در توسعه مهارت‌های خود پیشرفت می‌کنند،  به رسمیت بشناسید و انگیزه‌ایی برای تشویق رشد و توسعه مستمر ارائه دهید.

 با اجرای این استراتژی‌ها، سازمان‌ها می‌توانند محیط کاری‌ای ایجاد کنند که برای توسعه فردی و گروهی ارزش قائل است و از آن حمایت می‌کند و کارکنان را تشویق می‌کند تا مهارت‌ها و عملکرد خود را به طور مستمر بهبود بخشند.

مزایای مشاوره و درمان گروهی از نگاه اروین یالوم از بزرگان گروه درمانی چیست؟

به قول استاد یالوم بخش مهمی از شفا در آموزش و درمان گروهی اتفاق می افتد. در گروه است که خود را بخشی از جریان میبینیم و داستانی نو رقم میخورد.

میخواهیم در متن زیر مواردی از مزایای مهم گروه درمانی را مرور کنیم:

۱. مهارت‌سازی

گروه درمانی می‌تواند فرصت‌هایی را برای افراد فراهم کند تا مهارت‌های جدیدی مانند ارتباط، قاطعیت و حل مسئله را بیاموزند و تمرین کنند. این مهارت ها را می توان در تمام زمینه های زندگی از جمله روابط، کار و رشد شخصی به کار برد.

۲. تجربهء وحدت و مشترک بودن میدهد

عضویت در گروهی از افراد که تجربه های یکسانی دارند ، به افراد کمک می کند تا دریابند آن مشکلی که در حال عبور از آن هستند مشترک است و آنها در این تجربه تنها نیستند.

۳. تنوع

گروه درمانی می تواند افراد را با پیشینه ها و تجربیات مختلف گرد هم بیاورد و به طیف وسیع تری از دیدگاه ها و بینش ها اجازه دهد. این می تواند به ویژه برای کسانی که ممکن است احساس کنند به حاشیه رانده شده اند یا در موقعیت های دیگر درک نشده اند مفید باشد.

۴. عادی سازی

درمان گروهی می تواند به افراد کمک کند تا در مبارزات خود کمتر احساس تنهایی کنند، زیرا متوجه می شوند که دیگران تجربیات مشابهی را تجربه می کنند. این می تواند احساس شرم، انگ، و سرزنش آنها را کاهش دهد.

۵. فرصت های ایفای نقش

گروه درمانی می تواند فرصت هایی را برای افراد فراهم کند تا سناریوهای مختلف را ایفا کنند و رفتارهای جدید را در محیطی امن و حمایتی انجام دهند. این می تواند به ویژه برای کسانی که با اضطراب اجتماعی، ابراز وجود یا سایر چالش های بین فردی دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد.

۶. امید را القا می کند

چون یک گروه شامل اعضای مختلفی در مراحل مختلف روند داستانی خود هستند. دیدن افرادی که در حال کنار آمدن با مشکلات مشابه یا بهبودی از مشکلات هستند، سبب القا امید به کسانی است که در ابتدای روند کار هستند.

۷. افزایش انگیزه

گروه درمانی می تواند حس مسئولیت پذیری و انگیزه ایجاد کند، زیرا افراد ممکن است زمانی که در مقابل یک گروه پاسخگو هستند، تعهد بیشتری نسبت به ایجاد تغییرات داشته باشند. این می تواند به ویژه برای کسانی که با اهمال کاری یا بی انگیزگی دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد.

۸. توسعه تکنیک های جامعه پذیری

مجموعه گروه درمانی ،  مکانی عالی برای تمرین رفتارهای جدید است. این محیط ایمن و پشتیبانی کننده است و به اعضای گروه اجازه می دهد بدون ترس از شکست ، روشهای جدید را در زندگی آزمایش کنند.

۹. یادگیری بین فردی

با تعامل با افراد دیگر و دریافت بازخورد از گروه و درمانگر ، اعضای گروه می توانند درک بیشتری از خود داشته باشند.

۱۰. فضای امن برای کاوش

گروه درمانی می تواند فضای امن و بدون قضاوت را برای افراد فراهم کند تا افکار، احساسات و رفتارهای خود را کشف کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند بدون ترس از انتقاد یا طرد شدن، خود را ابراز کنند

۱۱. افزایش احساس توانمندی

گروه درمانی می تواند به افراد کمک کند تا با یادگیری مهارت ها و استراتژی های جدید برای مدیریت چالش های خود، احساس قدرت و کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشند. این می تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس و احساس عاملیت شخصی بیشتر شود.

۱۲. افزایش پذیرش خود

گروه درمانی می تواند به افراد کمک کند تا خودپذیری و شفقت بیشتری نسبت به خود ایجاد کنند، زیرا از گروه همدلی و حمایت دریافت می کنند. این می تواند به ویژه برای کسانی که با شرم، انتقاد از خود یا عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنند مهم باشد.

۱۳. به دست آوردن بینش و خودآگاهی

از آنجایی که افراد به صحبت های دیگران در گروه گوش می دهند و از درمانگر بازخورد دریافت می کنند، می توانند درک بیشتری از رفتار و الگوهای فکری خود به دست آورند.

در حالی که گروه درمانی به افراد  در یک گروه پشتیبانی و راهنمایی ارائه می دهد ، گروه درمانی به اعضای گروه کمک می کند تا درک کنند که آنها مسئول زندگی ، اعمال و انتخاب خود هستند.

۱۴. افزایش تاب آوری

گروه درمانی می تواند به افراد کمک کند تا انعطاف پذیری بیشتر یا توانایی بازگشت از ناملایمات را ایجاد کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند استراتژی‌های مقابله را بیاموزند، شبکه‌های حمایت اجتماعی بسازند، و احساس توانمندی به دست آورند که همه اینها می‌تواند به انعطاف‌پذیری بیشتر کمک کند.

۱۵. فرصت های رشد شخصی

گروه درمانی می تواند فرصت هایی را برای رشد شخصی و کشف خود فراهم کند، زیرا افراد ارزش ها، باورها و اهداف خود را کشف می کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند بینش بیشتری نسبت به خود و انگیزه‌هایشان به دست آورند، که می‌تواند به وضوح و هدف بیشتری در زندگی منجر شود.

۱۶. مزایای بلند مدت

گروه درمانی می تواند مزایای طولانی مدتی را ارائه دهد که حتی پس از پایان جلسات درمانی نیز ادامه می یابد. شرکت‌کنندگان می‌توانند مهارت‌ها و استراتژی‌هایی را که آموخته‌اند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به کار ببرند، که منجر به بهبود روابط، افزایش انعطاف‌پذیری و رضایت کلی بیشتر می‌شود.

۱۷. تبادل تجربه و اطلاعات

در تجربه مشکلات روانشناختی آنچه بیش از همه، افراد را آزار می‌دهد، احساس تنهایی و عدم اطلاعات است. گروه درمانی فرصتی را برای افراد فراهم می‌کند که به تبادل تجربه و اطلاعات با یکدیگر بپردازند و افرادی را همراه خود ببینند.

۱۸. احساس تعلق

حس تعلق به یک گروه خاص می‌توان انگیزه افراد را برای بهبودی و بازگشت به روال طبیعی زندگی افزایش دهد. حضور در جلسات گروه درمانی باعث افزایش احساس تعلق در افراد می‌شود و به آن‌ها حس تعلق را تزریق می‌کند. به این‌صورت تلاش می‌کنند هر چه بهتر و با توان بیشتری به همراهی با گروه بپردازند.

۱۹. صحبت درباره تجربه مشترک

تجربه مشترک، اتفاقی است که گروه درمانی آن را به‌خوبی تقویت می‌کند. در طول جلسات مشاوره گروه درمانی و به‌ویژه گروه درمانی خصوصی، افراد به صحبت درباره تجربه مشترک خودشان می‌پردازند. این کار کمک می‌کند که گروه، معنا و مفهوم درستی پیدا کند و در استفاده صحیح از تجربیات دیگران بسیار مفید است.

۲۰. تقویت مهارت‌های مقابله ای جدید

از طریق گروه درمانی، افراد می توانند مهارت ها و راهبردهای مقابله ای جدیدی را برای مدیریت احساسات و رفتارهای خود بیاموزند.

ارتباط با یک جمع یا گروهی که احساس تعلق در آن شکل می‌گیرد، مهم‌ترین اقدام برای تقویت مهارت‌های اجتماعی است. بنابراین بهتر است با انجام گروه درمانی و اهمیت دادن به آن، در این راستا بکوشید.

۲۱. توسعه مهارت های ارتباطی بهتر

با به اشتراک گذاشتن تجربیات و احساسات خود با دیگران در گروه، افراد می توانند یاد بگیرند که چگونه به طور مؤثرتر ارتباط برقرار کنند و خود را به شیوه ای سالم تر و سازنده تر بیان کنند.

یاد بگیرند که چگونه فعالانه گوش دهند و به دیگران بازخورد ارائه دهند. این مهارت‌ها می‌توانند به سایر زمینه‌های زندگی آنها مانند روابط و کار منتقل شوند.

۲۲. تخلیه هیجانی

گروه درمانی فرصتی را فراهم می‌کند که هیجانات در مسیر درست خود شناخته و سپس بروز داده شوند. بنابراین تخلیه هیجانی اتفاقی است که به ایجاد حال بهتر و روند بهبودی افراد کمک می‌کند.

۲۳. به صرفه بودن

از آنجایی که درمانگر با گروهی از افراد کار می کند، هزینه بین شرکت کنندگان تقسیم می شود و برای همه مقرون به صرفه تر می شود.

۲۴. دریافت بازخورد و حمایت اجتماعی

دوره “کارِناب” این فرصت را برای افراد فراهم می کند که در فضایی امن و حمایتی که برای افراد فراهم می شود.

هم از درمانگر و تسهیلگران و هم از سایر اعضای گروه بازخورد و حمایت دریافت کنند تا تجربیات خود را با دیگرانی که در چالش های مشابهی قرار دارند به اشتراک بگذارند.

این می تواند برای کسانی که ممکن است سیستم حمایتی قوی خارج از درمان نداشته باشند، بسیار ارزشمند باشد.

و به افراد کمک کند کمتر احساس انزوا و احساس ارتباط بیشتر داشته باشند.

و در انتها معتقدیم به افراد بیشتری نیاز داریم که بتوانند به مکان‌های عمیق‌تر و دشوارتر در درون خود بروند.

برای شروع از خود بپرسید که رویدادهای زندگی شما در حال حاضر شما را برای چه چیزی آماده می کند؟

احساس می کنید صلاح شماست چه کار کنید؟ بیشتر از همه می خواهید چه داستانی را زنده کنید؟

از اینکه این دوره را برای شرکت کردن انتخاب کردید بسیار خوشحالیم و مشتاقانه منتظر دیدارتان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر